Hoe we van burgerinitiatief en
burgerparticipatie een succes kunnen maken in de Hoeksche Waard
(en Nederland).
Burgerparticipatie kan in de vorm van inspraak en interactieve
beleidsvorming deel uit maken van de gemeentelijke plan- en
beleidsvorming; burgerinitiatief komt echt vanuit de inwoners en
kan vanuit elke gemeente gefaciliteerd worden. Een
burgerinitiatief kan uitmonden in een raadsinitiatief. Daarnaast
kan de raad zelf onderwerpen op de agenda zetten.
Als elke gemeente de ambitie heeft om in 2014 alle plan- en
beleidsvorming zo veel mogelijk via interactieve beleidsvorming
te laten verlopen waarbij in een open houding naar elkaar en met
een vooraf afgesproken aanpak samen met betrokken inwoners en
eventueel externe deskundigheid te ontwikkelen, dan past dat in
een participatiesamenleving.
Verder is is het nodig dat eind 2013 de mogelijkheid tot het
nemen van burgerinitiatief breed bekend is en dat elk initiatief
in behandeling genomen en waar mogelijk ondersteund zal worden,
tenzij de raad het met reden omkleedt afwijst.
Als alle gemeentes in de Hoeksche Waard deze
ambitie willen laten slagen zullen alle gemeenteraden zich
moeten uitspreken dat ze zich wensen te verbindt aan een hiertoe
opgesteld beleid en aan de financiële consequenties daarvan. Bij
burgerinitiatieven speelt ook de raad een belangrijke rol, omdat
de leden ervan een burgerinitiatief via een raadsinitiatief op
de politieke agenda kunnen plaatsen. De raad kan een verordening
opstellen waarin de verhouding tussen raadsinitiatief,
burgerinitiatief, interactieve beleidsvorming en inspraak staat,
inclusief de criteria. Raadsinitiatieven en burgerinitiatieven
kunnen alleen succesvol zijn als de raad daar financiële
middelen voor beschikbaar stelt.
Bij interactieve beleidsvorming ligt het
initiatief bij de organisatie. Deze vorm van burgerparticipatie
moet integraal onderdeel gaan uitmaken van de plan- en
beleidsvorming en waar mogelijk van de uitvoering.
Voor verwezenlijken van deze ambitie en het
actief bevorderen van het nemen van initiatieven door inwoners
en het optimaal faciliteren van burgerinitiatieven is het van
belang om een accountmanager burgerinitiatief en
burgerparticipatie in te zetten.
Burgerparticipatie kan alleen een succes worden
als naast de raad en college ook de medewerkers zich ervan
bewust zijn dat burgerinitiatieven, inspraak en interactieve
beleidsvorming kansen en uitdagingen bieden en als ze daarvoor
goed geoutilleerd zijn. Het gaat daarbij niet alleen om cultuur
en houding, maar ook om kennis onder meer van de juiste
technieken. Het Rijk stoot
steeds meer taken af naar de lagere overheden en vindt daarbij
ook dat de markt zijn werk moet doen. Deze twee ontwikkelingen
versterken elkaar. Ze betekenen onder meer dat de overheid meer
en meer terugtreedt en vindt dat burgers verantwoordelijk zijn
voor hun eigen welbevinden en dat van hun familie, vrienden en
buren. |
Dit houdt kort gezegd in dat
mensen veel vaker dan voorheen een beroep zullen moeten doen op
hun familie, vrienden en buren als ze hulp nodig hebben. En dat
ook organisaties veel vaker een beroep op hun leden of anderen
zullen doen om de zaak (financieel) draaiende te houden.
Lang niet altijd is daarbij een rol weggelegd voor de
(gemeentelijke) overheid. In veel gevallen kunnen burgers zich
prima zelf organiseren, hooguit met wat hulp van de
(gemeentelijke) overheid.Inspiratiebron
(andere
bronnen)
Van Doe-het-zelf naar Doe-het-samen Maatschappij
Experimenteren met burgerinitiatief
Wat is de formele grondslag voor subsidieverlening bij
burgerinitiatieven? (Vereniging van
Nederlandse Gemeenten )
Geef gemeenten de regie over het budget voor armoedebestrijding
(Vereniging van Nederlandse Gemeenten )
Burgerinitiatief (Vereniging van
Nederlandse Gemeenten )
Burgerinitiatieven
Subsidie burgerinitiatieven
Burgerinitiatief dode mus?
Neem het burgerinitiatief serieus of stop ermee
Maatschappelijk ontwikkeling burgerinitiatieven 2014
Vereniging van Nederlandse Gemeenten
Vrijwilligerswerk als tegenprestatie niet verplichten -
Stimuleren
Gemeenten die hun burgers willen betrekken, kunnen hen
stimuleren om vrijwillig hun horizon te verbreden. Het is
verstandig als ze dit niet alleen doet bij mensen in de
bijstand, maar ook bij andere doelgroepen. Bijvoorbeeld mensen
die net in de WW zitten (hierin kunnen/moeten het UWV en het
bedrijfsleven een rol spelen), met pensioen gaan of nog aan het
begin van hun werkende leven staan. Op die manier versterkt de
lokale overheid het systeem dat burgers in staat stelt meer
competenties te ontwikkelen of te ontdekken en een netwerk op te
bouwen. Iets waar zij hun hele leven baat bij kunnen hebben. Ook
voor vrijwilligersorganisaties en burgerinitiatieven zou
dit een goede ontwikkeling zijn omdat het vrijwilligerswerk dan
veel breder onder de aandacht wordt gebracht en een goede
positie naast betaald werk krijgt. De gemeente kan rekenen op
een krachtigere samenleving, waarin mensen intrinsiek
gemotiveerd zijn om hun steentje bij te dragen.
Einde van de verzorgingsstaat:
transformatie naar meer zelfredzaamheid
Containerduiken
uit de illegaliteit -
Vrijgesproken -
The Muffinman film
Lees meer over
Stichting Voedselbank Hoeksche Waard
|