Film Stimuleringsfonds Rabobank Hoeksche Waard 2013.
Lees meer over
Stichting Voedselbank Hoeksche Waard
MOVISIE
Postbus 19129 3501 DC Utrecht
Catharijnesingel 47 3511 GC Utrecht
T 030 789 20 00 (algemeen)
F 030 789 21 11
E info@movisie.nl
De participatie - economie: Omslag naar duurzame verandering
Oud nieuws:
Plan
om kringloopbedrijf in Hoeksche Waard te starten (1996)
Een ander initiatief:
de Sociale Alliantie
Burgerinitiatieven en vragen om ‘vertrouwen’
Er wordt veel gesproken
over burgerinitiatieven en ‘vertrouwen’. Ervaring leert dat met
name de overheid méér te maken heeft met ‘klagende’ burgers dan
met ‘initiatiefnemende’ burgers. Veel burgers die met een eigen
maatschappelijk initiatief bij de overheid terecht komen, worden
op dezelfde manier tegemoet getreden als ‘klagende’ burgers’. Je
wordt gezien als een lastig geval. Terwijl de burger in kwestie
het gevoel heeft: de overheid zou blij met mij moeten zijn, want
ik los zelf een probleem op, in het publieke domein. Daarnaast
worden veel actieve burgers gewantrouwd in hun intentie. Burgers
zijn vaak intrinsiek gemotiveerd, ze nemen het initiatief,
vanuit de overtuiging van nut en noodzaak voor de gemeenschap.
De houding van veel reguliere organisaties is: ‘Je zult dit
initiatief waarschijnlijk ondernemen uit eigen gewin, om er
financieel voordeel uit te halen. Wij staan voor het algemeen
belang en dan mag jij daar geen persoonlijk gewin uithalen’. De
motivatie van de initiatiefnemer (duurzaamheid bijvoorbeeld)
wordt dan niet erkend. Initiatiefnemers ervaren dit als gebrek
aan vertrouwen. De burger voelt zich miskend, niet vertrouwd in
zijn/haar intentie. Hieruit ontstaat diepe verontwaardiging. |
Meer
massa/zichtbaarheid creëren voor burgerinitiatieven
Elke gemeente kan profiteren van vrijwilligers die
elkaar versterken, bijvoorbeeld door kennis te delen.
Een voorbeeld hiervan is de Amsterdamse Vrijwilligers
Academie,
www.vrijwilligersacademie.net. Vitaal aan dit
voorbeeld is de mobilisatie van vrijwilligers rond
kennis. Door ze dat te bieden, en de professionalisering
die daarvan komt, groeit de aantrekkelijkheid en
kwaliteit van het vrijwilligerswerk. Dit goede voorbeeld
vraagt om méér experimenten die op deze leest zijn
geschoeid. Zo is het initiatief van de Energiewerkschool
i.o. bedoeld om groepen burgers bij elkaar te brengen
die bezig zijn met duurzame energie en heel goed van
elkaar kunnen leren. Een gemeente kan dit principe prima
overnemen door initiatiefrijke burgers bij elkaar te
brengen en van elkaar te laten leren. Daar komt niet
alleen kennis van, maar ook nieuw initiatief.
Communicatie naar buiten toe is essentieel.
Bedenk hierbij dat communicatie altijd
tweerichtingsverkeer is. U geeft niet alleen informatie,
maar u kunt ook waardevolle informatie krijgen om
ondersteuning en gemeentebeleid te verbeteren. Het
opstellen van een plan van aanpak voor vaststelling,
communicatie, uitvoering en evaluatie van het beleid op
het terrein van burgerinitiatief zal voor veel gemeenten
nieuw zijn, maar klinkt niet als een spannend
experiment. Wel bekend is het voorbeeld van een afdeling
communicatie van een grote stad die met de gedachte
speelt om burgers te betrekken bij de communicatie over
burgerparticipatie en burgerinitiatief. Immers,
wordt communiceren naar burgers daarover niet een stuk
oprechter als burgers dat zelf vorm geven? Wel moeten
zij daarvoor betaald krijgen, als zij de gemeente werk
uit handen nemen. Het is zelfs mogelijk om dit werk
door een aanbesteding aan initiatiefrijke burgers aan te
bieden. Hoogste tijd om dit in de praktijk te
brengen door middel van een experiment.
Bron: www.rijksoverheid.nl
27-11-2013 - krantenartikel:
Fietsbank in de Hoeksche Waard rolt verder uit naar Minimabank
of via
www.hetkompasonline.nl |